مباحثی از کتابی که وهابیت را در هم شکست20
هنگام درخواست، از خدا طلب کن
اما در مورد این روایت: «إذا سألت فأسأل اللَّه». در این روایت هیچ دلیلى براى منع درخواست و توسل وجود ندارد و نمىتوان بدان تمسک جست و کسانى که از ظاهر حدیث این مطلب را بهطور مطلق استنباط کردهاند راه را اشتباه رفتهاند و خود را به غلط انداختهاند چرا که کسى که انبیا و صالحان را وسیله قرار دهد، خیر را از جانب خدا جلب نموده و شر را دفع نموده است؛ بنابراین او سائل خداوند است که طلب گشایش یا دفع ضررى را مىکند و این امر را با توسل به او انجام مىدهد و در این کار از اسبابى که خداوند امر کرده که از آن طریق به وجود و فضل الهى دست یابند، استفاده کرده، از اسباب سؤال نکرده؛ بلکه از واضع آنها، درخواست نموده است؛ پس کسى که مىگوید: اى رسول خدا! مىخواهم که چشممم به من برگردد یا بیمارىام برطرف شود یا بلا از من دور شود، درواقع این مسائل را بهواسطه شفاعت حضرت رسول صلى الله علیه و آله از خداوند طلب مىکند و مانند این است که گفته باشد در فلان و فلان امر براى من دعا یا شفاعت فرما و فرقى بین این دو لفظ نیست، جز اینکه دومى صراحت در مقصود دارد و مثل همین عبارت است کلام توسلجوینده که مىگوید: خدایا از تو مىخواهم به حق پیامبرت که چنین نفعى را مهیا فرمایى یا فلانبدى را دفع نمایى و متوسل در همه این موارد جز از خداوند درخواست نمىکند.
بدینسان معلوم است که احتجاج به حدیث «إذا سألت فأسأل اللَّه» براى ممنوعیت توسل مغالطهاى بیش نمىباشد که حدیث را به امرى حمل کرده که فساد و بطلانش ظاهر است.