سیر یک انحراف قسمت دوم
قسمت دوم
ادامه آشنایی با عقاید انجمن حجتیه
۴ - اعتقاد به عدم تشکیل حکومت اسلامی:
انجمن حجتیه در توجیه همکاری های خود با ساواک و رژیم شاه اعلام رسمی کرد که تشکیل حکومت اسلامی فقط در زمان ظهور امام زمان (عجل الله ظهوره) شکل خواهد گرفت لذا هر اقدامی برای تشکیل حکومت مذموم است و نباید با دولت شاه مبارزه کرد.
۵ - انحراف در زمینه سازی ظهور با ترویج گناه:
انجمن حجتیه با اعتقاد به این که امام زمان (عجل الله ظهوره) موقعی ظهور خواهند کرد که دنیا را ظلم و ستم و فساد گرفته باشد، با هر گونه اقدامی برای برچیدن ظلم و ستم و فساد مخالف بوده و معتقد است که این اعمال ظهور حضرت را به تعویق می اندازد.
۶ - کوتاهی در انجام برخی فروع دین به بهانه عدم حضور امام معصوم:
انجمن حجتیه انجام برخی از فروع دین را مختص به زمان ظهور دانسته لذا با این بهانه از انجام آن سرباز می زنند. مثلا معتقدند امر به معروف و نهی از منکر ظهور را به تعویق انداخته و یا جهاد در دوران غیبت معنا ندارد.
شیخ محمود حلبی موسس این گروه انحرافی در این زمینه می گفت:
شیعه می گوید در عصر غیبت امام زمان (عجل الله ظهوره) جهاد نیست. چرا؟ و پاسخ می دهد چون که حاکم اسلامی باید معصوم باشد و این موضوع مصداق پیدا نکرده است.
۷ - فرار از جهاد به بهانه تقیه:
انجمن حجتیه تقیه را در مقابل مبارزه قرار می دادند و معتقد بودند که نباید نیرو ها را هدر داد. همچنین محمود حلبی کشته شدگان در مبارزات علیه طاغوت را نه شهید بلکه خونشان را هدر رفته می دانست.
۸ - انحراف از مهدویت و تعریف غلط از مفهوم انتظار:
انجمن حجتیه معتقد است که در عصر غیبت تمام وظایف و مسئولیت های یک انسان مسلمان، انتظار فرج است.. لذا پس از تعریف غلط از معنی و مفهوم این واژه، انتظار را خانه نشینی و بی تفاوتی نسبت به اتفاقات پیرامون می خوانند و نتیجه می گیرند که باید در عصر غیبت در خانه نشسته و هیج کاری نکرده و منتظر ظهور حضرت ماند.
ولی رهبر انقلاب این مفهوم را چنین تبیین می کند:
“در حدیثی میخوانیم که انتظار فرج برترین اعمال است. لذا از این حدیث در می یابیم که انتظار فرج یک عملی است، بی عملی نیست.”