تخيّل گرايي در دوران نوجوانی
تخيّل گرايي
صفت بارز و مشخص دوره نوجوانی از نظر عاطفي، خيال پردازي شديد و وسيع نوجوان است. تخيلات، دريچه هايي اطمينان بخش براي رهايي موقت از مشکلات و پناه بردن به دنياي آرام خيالات و رؤياها هستند.
نوجوان تصور مي کند که واقعيتهاي دنياي خارج، درعالم خيال نيز قابل دسترس است، لذا به عالم تخيلات رو مي کند.شک نيست تخيلات موجب تقويت نيروي ذهن و انديشه و موجد خلاقيتهاي هنري، فکري، ذوقي و علمي مي شود، لکن لازمه ي آن، جهت دادن به تمرکز بخشيدن به آن است.
اين نوع تخيلات مفيد سودمند را در آثار نويسندگاني از قبيل «ژول ورن» مي توان جستجو کرد که از جمله آنها، کتابهايي چون:«مسافرت به مرکز زمين»، «مسافرت به کره ي ماه»، «بيست هزار فرسنگ زير دريا»، «تونل زيردريايي»، «جزيره اسرارآميز» و غيره، براي پرورش نيروي تخيل نوجوانان، سيار مفيد و سازنده است.
ويژگيهاي عمده ي آثار «ژول ورن»، در سه مشخصه ي علمي بودن، تخيلي بودن و سلامت اخلاقي، قابل تشخيص است.
بايد در نظر داشت چنانچه نيروي تخيل از حالت اعتدال خارج شود، به نوعي بيماري منجر خواهد شد که اصطلاحاً آن را «ميتوماني»مي گويند.اين حالت که در دختران نوجوان بيشتر مشاهده مي شود به گونه اي است که به نوعي دروغپردازي افسانه مانند که صورتي از بيماري «ميتوماني» است، علاقه پيدا مي کنند.
نوجوانان، حقيقت را از وراي امواجي از تصاوير و تخيلات تعبير مي نمايند. لذا بايد در مشاهده ي نوجوانان و قضاوت درباره ي ايشان احتياط نمود.
لازم به يادآوري است که روابط معيوب و نامناسب والدين و اطرافيان نوجوان با وي، او را به خيالپردازي و انزواجويي بيشتر، سوق مي دهد ودر نتيجه در پاره اي از موارد منجر به اتخاذ روشهاي دفاعي مي گردد. دروغپردازي افسانه اي و تخيلاتي، يکي از روشهاست.
تخيلات نوجوان، به خودي خود مطلوب مربيان نيست.ولي نقطه ي شروع مناسبي است که مي توان با او حرکت نمود و به تدريج به دنياي روشن واقعيات رسيد که اين امر نيازمند خويشتن داري، تحمل و صرف انرژي رواني است.
خيالبافي نوجوانان برحسب جنسيت و سن آنها متفاوت و شامل موضوعهاي متنوعي است.از سوي ديگر توسعه ي خيالبافي با رشد عقلاني نسبت معکوس دارد؛ يعني هر اندازه رشد نيروي تشخيص و واقع بيني بيشتر شود، از ميزان وحجم خيالپردازي کاسته خواهد شد.
منبع : سایت راسخون