راهکارهای فقرزدایی از جامعه
راهکارهای فقرزدایی از جامعه
در آموزههای قرآنی راهکارهای چندی برای درمان فقر بیان شده است که شامل راهکارهای موقت و مقدماتی و راهکارهای بنیادین و ریشهای است. در راهکارهای موقت، هدف، دادن ماهی و در راهکارهای بنیادین یاد دادن ماهیگیری است. در راهکارهای بنیادین به دو حوزه فرهنگی و اجتماعی از یک سو و نیز حوزه اقتصادی از سوی دیگر توجه میشود. بنابراین باید راهکارها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
الف: راهکارهای فرهنگی و اجتماعی
از نظر قرآن نخستین گام برای فقرزدایی، تغییر فرهنگی و اجتماعی جامعه است؛ زیرا تا زمانی که جامعه به یک درک درست از حقیقت رزق الهی نرسد، نمیتواند به فقرزدایی اقدام کند.
از نظر قرآن، اصولی در رزق مطرح است که باید دانسته شود. از جمله مهمترین اصول در رزق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. رزق مقدر: خداوند رزق را مقدر کرده است و این گونه نیست که از خزائن الهی رزق بیحساب و غیر اندازه نازل شود؛ بلکه رزق الهی مقدر و به اندازه نازل میشود.
2. وسائط رزق: از نظر قرآن همه چیز در هستی در چارچوب اسباب نازل میشود و خداوند ابا دارد که جز از طریق اسباب، کارها جریان یابد. از این رو اسبابی را برای رزق قرار داده است که شامل امور بسیاری از جمله کار و تلاش انسان است. از قدیم گفته شده است: از تو حرکت از خدا برکت. به تعبیر قرآن: وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا؛ تنه درخت خرما را به طرف خود [بگير و] بتكان تا بر تو خرماى تازه بريزد. (مریم، آیه 25) به هر حال، هر کسی باید کار کند تا به رزق خویش دست یابد؛ اما باید توجه داشت که خداوند همان طوری که کار کردن و تلاش را اسباب رزق دانسته است، امور دیگری را نیز اسباب قرار داده است که در ادامه خواهد آمد. خداوند در آیه 64 سوره مائده نگرش باطل یهودیان را گوشزد میکند. یهودیان بر این باورند که دستهای خدا بسته است؛ در حالی که دستهای خداوند برای انجام بخشش باز است؛ ولی اینکه مستقیم نمیدهد برای آن است که انسانها را بیازماید. خداوند در آیه 47 سوره یس نقل میکند: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِلَّذِینَ آمَنُواْ أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَآءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ؛ و هرگاه به آنان گفته شود: از آنچه خداوند روزی شما کرده بخشش کنید، کسانی که کفر ورزیدند به کسانی که ایمان آورده اند، میگویند: آیا به کسانی غذا دهیم که اگر خداوند میخواست خودش به آنها غذا میداد؟ شما در گمراهی آشکاری هستید.
3. تقسیم روزی: از نظر قرآن روزی هر کسی از سوی خداوند مقدر و تقسیم شده و به او میرسد: آيا آنانند كه رحمت پروردگارت را تقسيم مىكنند ما [وسايل] معاش آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كردهايم و برخى از آنان را از [نظر] درجات بالاتر از بعضى [ديگر] قرار دادهايم تا بعضى از آنها بعضى [ديگر] را در خدمت گيرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان مى اندوزند بهتر است.(زخرف، آیه 32)
4. حق دیگران در روزی: از نظر قرآن، اموال، ملک شخص نمیشود، بلکه امانت در دست اوست. از همین رو خداوند در آیات بسیاری این تعبیر را دارد: مما رزقناهم؛ آنچه روزی ایشان کردیم. (نحل، آیه 56؛ فاطر، آیه 29) پس هر مالی رزق شخص است نه مال آن شخص؛ همچنین بر اساس اصولی چون وسائط رزق، روزی مقدر، تقسیم روزی و مانند آنها، گاه خداوند روزی برخی از افراد را در مال دیگری قرار میدهد. بنابراین، در هر مالی که نصیب کسی میشود، روزی دو گروه محروم و سائل نیز در آن قرار داده شده است. در حقیقت، هر مالی به طور مشاع شریکانی دارد که شامل گیرنده اولی مال و روزی و سائل و محروم است. پس این گونه نیست که همه مال، ملک طلق شخص باشد، بلکه بخشی از مال به شکل امانی در اختیار اوست و باید به صاحبان آن بدهد. این بدان معنا است که نباید صاحب مال، منتی بر صاحبان دیگر یعنی سائل و محروم بگذارد؛ بلکه با احترام مال را به دو صاحب دیگر برساند که شریک در مال او هستند. خداوند میفرماید: وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ؛ آن کسانی که در اموال ایشان حقی مشخص و معلوم برای سائل و محروم است. (معارج، آیات 24 و 25) همچنین در آیه 19 سوره ذاریات میفرماید: وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ؛ و در اموالشان براى سائل و محروم حقى معین است. البته خداوند میتواند رزق هر کسی را مستقیم به دست او برساند؛ ولی گاه برای آزمون مردم رزق را در دست افراد دیگری قرار میدهد.
5. آزمون الهی: از نظر قرآن، ثروت و فقر به معنای تکریم و اهانت نیست؛ بلکه آزمونی است که خداوند اشخاص را گاه از طریق ثروت و گاه از طریق فقر امتحان میکند. به فقیر نمیدهد تا میزان قناعت طبع و صبر و حلم او دانسته شود و به ثروتمند میدهد تا ببیند آیا حق محروم از فقیر و مسکین و نیز سائل را میدهد یا نمیدهد؟ به تعبیر قرآن در آیات 15 تا 20 سوره فجر، معلوم شود آیا این شخص دارا و ثروتمند یتیم نوازی میکند؟ آیا یکدیگر را با سبقت در اطعام کردن و رفتار نیک ، تشویق به اطعام مسکین میکنند؟ یا آنکه حق محروم و سائل که در مال ایشان قرار داده شده را میخورند و ظلم و ستم میکنند و به جمع آوری دیوانه وار مال میپردازند؟ و حلال و حرام را به هم میآمیزند.
در آیات قرآن اصول دیگری در ارتباط با مباحث مالی بیان شده که همه آنها به این نکته توجه میدهد اموال، امانتی از سوی خداوند برای رشد جمعی جامعه است و این گونه نیست که انسان آن را جمع کند تکاثر کند، بلکه باید برای رشد خویش و جامعه آن را صرف کند.
از نظر اسلام باید فقیران به ویژه کسانی را که عفت میورزند مورد توجه ویژه قرار داد و به آنان به دیده اکرام و تکریم نگریست و هرگز تحقیر نکرد تا گمان نبرند که خوار و ذلیل هستند و به کفر بگرایند؛ زیرا وقتی ظلم دیگری چون تحقیر را میبینند به خدا و خلق بدگمان میشوند.
در روایات اسلامی به مومنان و افراد جامعه هشدار داده شده تا رفتاری نیک با فقیران داشته و آنان را خوار و تحقیر نکنند؛ زیرا این گونه رفتار موجب خشم الهی میشود. رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم میفرماید: مَنِ استَذَلَّ مؤمِنا أو مؤمِنَةً أو حَقَّرَهُ لِفَقرِهِ أو قِلَّةِ ذاتِ يَدِهِ ، شَهَرَهُ اللّهُ تعالى يومَ القِيامَةِ ثُمّ يَفضَحُهُ؛ هر كس مرد يا زن مؤمنى را به سبب تهيدستى يا اندك بودن مال و دارايياش خوار شمارد يا تحقير كند، خداوند متعال در روز قيامت او را (بدين كار زشتش) شهره و سپس رسوايش سازد. (بحار الأنوار: ج 72، ص 44، حدیث 52؛ منتخب ميزان الحكمة: ص 452)
بنابراین، باید از نظر فکری و فرهنگی مردم را به این نکات و اصول توجه داد تا بتوان فقرزدایی از جامعه را به عنوان یک برنامه فراگیر و مفید و تاثیرگذار اجرایی کرد. البته کار فرهنگی و فکری هر چند مقدم است و باید گام نخست باشد، ولی این بدان معنا نیست که تا کار فرهنگی جامع انجام نشده نباید هیچ اقدامی کرد، بلکه باید همزمان با کار فرهنگی و فکری، برنامه اجرایی و عملی برای ساماندهی اقتصاد و فقرزدایی از طریق توزیع عادلانه ثروت عمومی انجام داد؛ زیرا دولت و نظام اسلامی ثروت عمومی در قالب انفال و زکات را در اختیار دارد که میتواند آن را برای فقر زدایی به کار گیرد.
ب: راهکارهای اقتصادی
در قرآن افزون بر کارهای فکری و فرهنگی، راهکارهایی برای فقرزدایی بیان شده که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. توزیع عادلانه ثروت جامعه: یکی از مهمترین راهکارهای فقرزدایی که در آیات قرآن بیان شده است، توزیع عادلانه ثروت عمومی جامعه است. انفال و زکات و صدقات دیگر که در اختیار نهادهای نظام سیاسی ولایی است باید برای پر کردن شکاف طبقاتی و اصلاح وضعیت اقتصادی جامعه به کار گرفته شود. خداوند به صراحت میفرماید: آنچه خدا از [دارايى] ساكنان آن قريه ها عايد پيامبرش گردانيد از آن خدا و از آن پيامبر [او] و متعلق به خويشاوندان نزديك [وى] و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان است تا ميان توانگران شما دست به دست نگردد و آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت بازايستيد و از خدا پروا بداريد كه خدا سخت كيفر است. (حشر، آیه 7) در این آیه به صراحت هدف و فلسفه مصادره اموال به نفع نظام سیاسی ولایی را مدیریت و توزیع عادلانه اموال و بهره مندی عمومی دانسته است؛ زیرا از آنجا که برخی از اقشار جامعه از دسترسی به ثروت محروم هستند، نظام سیاسی با استفاده از اموال عمومی باید کاری کند تا ثروت و سرمایه به گونهای در گردش آید که همگان از جمله اقشار محروم و فقیر از آن بهرهمند شوند و آن را سرمایه کار و اشتغال خویش سازند. استفاده از سرمایه و ثروت عمومی جامعه باید به گونهای باشد که اشتغال زا باشد و فقیر و محروم را به توانایی مالی برساند که نیازهای خویش را برطرف کند. به نظر میرسد که این ثروت باید به گونهای هزینه شود که گردش ثروت در میان اقشار را به شکل عادلانه فراهم آورد. در حقیقت توزیع ثروت برای رسیدن به یک تعادل و عدالتی فراگیر است که همگان میتوانند در یک محیط مناسب به دور از فقر زندگی کنند و شکاف طبقاتی کاهش یابد.
۲.انفاق و صدقه: از آنجا که ثروت عمومی مانند انفال و فی نمیتواند به تنهایی شکاف طبقاتی را کاهش دهد، تاکید بر انفاق و صدقه میشود؛ زیرا وقتی هر کسی موظف باشد تا از هر مالی بخشی را به سائل و فقیر بدهد، میزان ثروت شخص چنان افزایش نمییابد که شکاف طبقاتی نابهنجار پدید آید. بنابراین لازم است که تنها به ثروت عمومی نظام ولایی تکیه نشود، بلکه با تشویق افراد به صدقات و انفاقات مالی، بستر همکاری و تعاون فراهم آید و روابط میان اقشار جامعه به سمت و سویی هدایت شود که نوعی تعادل در جامعه از نظر ثروت پدید آید. از همین رو در آیات قرآن بر صدقات و انفاق تاکید شده است. در برخی از آیات آمده است که انفاق و صدقات از اموال چنان باید ارزشمند باشد که شخص پس از نماز آن را اولویت نخست عمل صالح خویش قرار دهد. در قرآن آمده که وقتی پردهها کنار میرود و محتضر، مرگ را میبیند در مییابد مهمترین کار پس از نماز صدقه و انفاق کردن است و از همین رو خواستار تاخیر مرگ برای انجام این عمل بزرگ عبادی میشود.(منافقون، آیه 10) همچنین دوزخیان میگویند که مهمترین اشتباه آنان در دنیا این بود که قیامت را باور نداشته و نماز نمیگزاردند و صدقات و انفاق و اطعام نداشتند. (مدثر، آیات 43 تا 47) خداوند با این بیانات بر آن است تا مردم را تشویق به انفاق و صدقات کند و این گونه فقرزدایی را در یک سطح کاهش داده و در نهایت از میان بردارد.
3. اطعام فقیر و مسکین: البته پیش از آنکه فقرزدایی به شکل کامل انجام گیرد، باید فقیر و مسکین را زنده نگه داشت؛ بنابراین در برنامه کوتاه مدت باید به فکر اطعام فقیر و مسکین بود و نیازهای ابتدایی او را بر طرف کرد تا پس از آن برای فقرزدایی کامل و ریشهای برنامه را اجرا کرد. بنابراین ساخت مراکزی که تامینکننده خوراک و خوابگاه آنان باشد لازم و ضروری است تا به عنوان یک برنامه کوتاه مدت اجرایی شود.
منبع :کیهان ص 8
راهکارهای فقرزدایی از جامعه در نگاه قرآن
راهکارهای فقرزدایی از جامعه در نگاه قرآن
فقر و فقیری، بینوایی و نداری است که توانایی ایستادن و ایستادگی را از مردم و جامعه میگیرد و آسایش و آرامش را از آنان سلب میکند؛ زیرا اقتصاد، ستون اصلی و چادر جامعه و به تعبیر قرآن «قوام جامعه» است. از همین رو به تعبیر روایات فقر ریشه بسیاری از نابهنجاریها و انحرافات در جامعه است؛ و بسترهای رشد و پیشرفت، کرامت و عزت را از جامعه سلب میکند. بر همین اساس باید، علل و عوامل فقر را شناسایی و با آنها مبارزه کرد و فقر را از جامعه زدود. نویسنده در این مطلب با استفاده از آموزههای قرآن عوامل و علل فقر را معرفی و راهکارهای مبارزه و برونرفت از این مشکل و معضل را بیان کرده است.
*********************************
نداری دارای مراتبی است؛ یکی از مراتب آن مسکنت است؛ شخص مسکین به کسی گفته میشود که هیچ منبع درآمدی ندارد به طوری که از حرکت به سکون رسیده است. مسکین به یک معنا بازنشسته است؛ چون هیچ چیزی را در اختیار ندارد که او را به حرکت آورد. مرتبه دیگر از نداری، فقر است؛ فقیر کسی است که ستون فقراتی ندارد تا بدان تکیه کرده و خود بر سر پا بایستد؛ بلکه همانند درخت انگور است که نیازمند داربست است تا بدان تکیه کند.
در حقیقت فقیر شخصی نیازمند است که اگر کمک دیگری نباشد نمیتواند سر پا بایستد. فقیر خود درآمدی دارد ولی این درآمد او را به اندازهای نیست که کفاف هزینههای او را بدهد؛ بلکه نیازمند یک کمک مالی است تا دخل و خرج وی برابر شود. از همین میان مسکین و فقیر در اصطلاح فقهی و قرآنی فرق است. در اصطلاح فقهی و قرآنی، فقیر به كسى گفته مى شود كه هزينه يك سال را بالفعل و بالقوه نداشته باشد. ( زبده البيان، محقق اردبیلی، ص 262.)
آثار زیانبار فقر و نداری
از نظر قرآن، اقتصاد، مایه قوام جامعه است و جامعه به کمک اقتصاد است که سرپا میایستد.(نساء، آیه 5) اگر اقتصاد جامعه ضعیف و سست بنیان باشد، آن جامعه رنگ آسایش و آرامش را نخواهد دید؛ زیرا فقر آثار زیانباری بر جامعه به جا میگذارد که برخی از آنها عبارتند از:
1- کفر و بد گمانی به خدا: فقر، زمينه ساز بدگمانى به خداوند و لب گشودن به اعتراض و گلايه از او میشود. این گونه است که فقیر به کفر دچار میشود. خداوند میفرماید: وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ؛ اما زمانی که وى را مى آزمايد و روزىاش را بر او تنگ مى گرداند مى گويد پروردگارم مرا خوار كرده است. (فجر، آیه 16) پس، از نظر قرآن، کسی که دچار تنگدستی و فقر شود، احساس نومیدی کرده و گمان بد به خدا میبرد و بر این باور و اعتقاد میشود که خداوند او را خوار گردانیده و سست عنصر کرده است؛ زیرا امامرضا(ع) درباره سخن خداوند «فقدر عليه رزقه» فرموده است: يعنى روزى اش را بر او تنگ سازد. (عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 193، ح 1) پس تنگی روزی از نظر فقیر نوعی اهانت از سوی خداوند است. چنین نگرشی درباره خداوند او را به کفرگویی میکشاند و در نهایت کفر به خدا و قیامت خروجی و برآیند چنین فقر و نگرش نسبت به آن است. پیامبر گرامی(ص) بر اساس همین نگرش فقیر نسبت به خدا و عطایا و بخشش هایش میفرماید: كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً؛ فقر، انسان را در آستانه كفر قرار مىدهد. ( الكافي، ثقهًْ الاسلام كلينى، ج ۲، ص ۳۰۷؛ خصال، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۱۲؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۷۰، ص ۲۴۶.) رهبر معظم انقلاب نیز میفرماید: از جمله چیزهایى که مردم را به بهشت نزدیک میکند، بهبود معیشت مردم است؛ کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا. جامعهاى که در آن فقر باشد، بیکارى باشد، مشکلات معیشتىِ غیر قابل حل وجود داشته باشد، اختلاف طبقاتى باشد، تبعیض باشد، شکاف طبقاتى باشد، حالت آرامش ایمانى پیدا نمیکند. فقر، انسانها را به فساد میکشاند، به کفر میکشاند؛ فقر را باید ریشهکن کرد. کار اقتصادى، فعّالیّت اقتصادى باید بهطور جدّى در برنامههاى مسئولین قرار بگیرد، که خب امروز بحمداللَّه مسئولین دنبال این چیزها هستند. فکرها را باید منتظم کرد، راه را باید درست تشخیص داد، درست باید حرکت کرد. (بیانات در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیهالسلام 1393/2/23)
از نظر قرآن کسی که از غنا و ثروت الهی بهره مند میشود؛ گمان میکند که مورد کرامت قرار گرفته است. هر چند از نظر قرآن، دارایی و نداری به معنای کرامت و اهانت نیست؛ و این نگرش، غلط و نادرست است؛ با این همه چنین نگرشی در میان مردم وجود دارد و کسی که از ثروت برخوردار است گمان میکند که خداوند به او توجه خاص داشته و او را تکریم کرده است و کسی که فقیر است مورد اهانت خداوند قرار گرفته و مورد تکریم او نیست. این در حالی است که از نظر قرآن، فقر و غنا آزمونی بزرگ از سوی خدا است تا بنگرد مردم چگونه عمل میکنند. لذا در برابر آزمون غنا میفرماید: فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ؛ اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى دهد مى گويد پروردگارم مرا گرامى داشته است. (فجر، آیه 15) پس این گونه نیست که نعمت و تنعم به معنای تکریم و فقر به معنای اهانت باشد.
2- نقص در دین: از نظر اسلام حتی اگر فقر موجب کفر نشود، دست کم موجب میشود که شخص از نظر دینی در آن حد رشد نکند و از نظر اعتقادی سست و ناقص باشد و در اعمالش نیز کم بگذارد؛ زیرا بسیاری از اعمال عبادی ارتباط تنگاتنگی با مال و ثروت دارد. کسی که میخواهد حج بگزارد یا انفاق و صدقه دهد که از اعمال برتر عبادی است لازم است تا مالی داشته باشد؛ در حالی که فقیر، مالی ندارد تا این اعمال نیک و صالح عبادی را انجام دهد. از این رو، دین فقیر ناقص است. چنان که امیرمومنان علی(ع) میفرماید: لابنِهِ محمّدِبنِ الحَنَفيهِ: يا بُنَيَّ، إنّي أخافُ علَيكَ الفَقرَ، فَاستَعِذْ بِاللّه مِنهُ؛ فإنَّ الفَقرَ مَنقَصَةٌ للدِّينِ…؛ به فرزندش محمّد بن حنفيه-: فرزندم! من از فقر و نادارى براى تو بيمناكم. پس ، از آن به خدا پناه بر؛ زيرا كه فقر باعث كاستى در دين است…( نهج البلاغة: الحكمهًْ 319 منتخب ميزان الحكمة: 448)
3- بیعفتی و بیحیایی: از نظر قرآن، فقر عامل بسیاری از بداخلاقیها و نابهنجاریها است؛ زیرا فقر موجب میشود تا فقیر گرفتار بیعفتی و بیحیایی شود که بنیاد و ریشه بداخلاقیها و نابهنجارهای اجتماعی است؛ چرا که از نظر اسلام حیا و عفت بنیاد اخلاق و هنجارها است و جایی که حیا و عفت نباشد نابهنجارها به جای اخلاق و هنجارها، مینشیند. خداوند در آیه 33 سوره نور هشدار میدهد که فقیر ممکن است به سبب فقر به بیعفتی دچار شود و خود و جامعه را آلوده کند. از همین رو از فقیر میخواهد در شرایط فقر که ناتوان از انجام ازدواج و زناشویی است خود را گرفتار بیعفتی نکند و عفت پیشه کند. به هر حال، ریشه بسیاری از نابهنجاریهای اجتماعی به فقر باز میگردد و سفارش به عفت و حیا از آن روست تا اجازه داده نشود فقر، زمام امور شخص و جامعه را به دست بگیرد و جامعه را به سوی نابهنجاری و بیعفتی سوق دهد.
4. دهشت عقل: عقل فقر گرفتار دهشت میشود و مدهوش میماند و نمیتواند آنچنان که باید و شاید عمل کند؛ زیرا احساس فقر روی باطن و ظاهر انسان اثر سوء به جا میگذارد که دهشت عقل یکی از آن آثار بد است. پس فقیر نمیتواند به درستی در امور تعقل کند و همواره گرفتار سرگشتگی است و نمیتواند تصمیم درستی بگیرد. امام علی(ع) میفرماید: فإنَّ الفَقرَ … مَدهَشَهًْ للعَقلِ ؛ زيرا كه فقر باعث… سرگشتگى خرد است. (همان)
5. مایه دشمنی: همچنین فقر موجب میشود تا میان افراد جامعه به جای روابط خوب، روابط بد جایگزین شود و کینه و دشمنی در رفتار ایشان نمودار شود. از این رو امیرمومنان(ع) میفرماید: فإنَّ الفَقرَ … داعیهًْ لِلمَقتِ ؛ به راستی که فقر … مايه كينه و دشمنى است. (همان)
6. واکنشهای منفی جامعه: فقر موجب واکنشهای منفی از سوی جامعه میشود و حق و حقوق اجتماعی فقیر چنان که شایسته و بایسته است ادا نمیشود. امام علی(ع) میفرماید: به فرزند خـود حسن(ع) میفرماید: كسى را كه در پى تحصيل خوراك روزانه خود است، سرزنش مكن؛ زيرا كسى كه قُوت خود را نداشته باشد، خطاهايش بسيار است. فرزندم! آدم فقير، حقير است . سخنش خريدار ندارد و مقام و مرتبتش شناخته و دانسته نمىشود. فقير اگر راستگو باشد، او را دروغگو مىنامند و اگر زاهد و دنياگريز باشد، نادانش مىخوانند. فرزندم! هر كه بهفقر گرفتار آيد، به چهار خصلت مبتلا شود: به سستى در يقين و كاستى در خِرد و شكنندگى در دين و كمى شرم و حيا در چهره. پس، پناه مىبريم به خدا از فقر.( جامع الأخبار : 300 / 818 منتخب ميزان الحكمهًْ: 448) در این حدیث طولانی بسیاری از آثار زیانبار فقر بیان شده است که از جمله کم ارزشی نسبت به افراد فقیر است. همین نگرش باطل در جوامع بشری سد راه تعلیم و تزکیه بشریت بوده است و حتی موجب شده تا گروهی به کفر بگرایند و حاضر نشوند تا تن به آموزههای وحیانی دهند؛ زیرا وقتی افراد ثروتمند به فقیر نگاهی اهانتآمیز دارند و او را اشرار میدانند حاضر نیست تا به حق تن در دهد؛ چنان که اقوام پیشین به سبب این نگرش غلط تن به حق ندادند: فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلَّا بَشَرًا مِثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ؛ پس سران و ثروتمندان قومش كه كافر بودند گفتند: ما تو را جز بشرى مثل خود نمى بينيم و جز جماعتى از فرومايگان فقیر و ندار ما كسى تو را پيروى و شما را بر ما امتيازى نيست بلكه شما را دروغگو مى دانيم. (هود، آیه 27) به هر حال، کسانی که خود را از نظر مالی برتر میبینند، به فقیران اهانت کرده و تحقیر میکنند و استهزا نسبت به آنان روا میدارند. (توبه، آیه 79 و آیات دیگر).
7. احساس مرگ و بیهودگی: کسی که فقیر است، گویی از زندگی و حیات طبیعی بهرهای نبرده است و به نوعی مرگ حقیقی دچار شده است؛ زیرا فقر اقتصادی موجب میشود تا گرفتار فقر فرهنگی و فکری شود و افکار و اندیشههای باطل در او تقویت شود و وقت خویش را به جای تعلیم و تزکیه نفس به فراهم آوری لقمه نانی بخور و نمیر صرف کند. از همین رو امیرمومنان علی(ع) فقر را مرگ حقیقی دانسته و میفرماید: الفَقرُ المَوتُ الأكبَرُ؛ فقر، مرگ بزرگ است. ( نهج البلاغهًْ: الحكمهًْ 163) فقیری که گمان میکند مورد اهانت خداوند است به یک معنا خودش را مرده حقیقی میداند که هیچ رزق و روزی به عنوان انسان زنده به او نمیرسد و خداوند توجهی به او ندارد بلکه او را مردهای میداند که به حال خودش رها کرده است.
8. فقدان حجت: فقیر خودش را در حالتی احساس میکند که نمیتواند حق مطلب را ادا کند و کسی حتی سخنان حکمیانه و بلندش را نمیشنود و نمیپذیرد؛ زیرا نوع رفتار مردم به فقیر به گونهای است که برای فقیر و سخنانش کمترین ارزشی را قایل نیستند. این واکنش مردم نسبت به فقیر موجب میشود که حتی زیرکان از فقیران نیز زبانشان از بیان حق بند بیاید و نتوانند مقاصد و مقصود خویش را بیان کنند. امام علی(ع) میفرماید: الفَقرُ يُخرِسُ الفَطِنَ عن حُجَّتِهِ؛ فقر ، زبان شخص زيرك را از بيان دليلش، فرو مىبندد.( نهج البلاغه: الحكمه 3 )
9. غربت در میان خویشان: فقیر به سبب آنکه در شرایط سخت اقتصادی است، از سوی مردم و خویشان مورد توجه نیست و در میان خویشان و شهروندان و مردمش غریب است. امام علی(ع) درباره این تاثیر بد فقر میفرماید: والمُقِلُّ غَريبٌ في بَلدَتِهِ؛ و آدم فقير در شهر خود ، غريب است.(نهج البلاغهًْ: الحكمهًْ 3) آن حضرت(ع) همچنین میفرماید: الفَقرُ في الوَطَنِ غُربهًْ؛ فقر در زادگاه، غربت است.( نهج البلاغهًْ: الحكمهًْ 56)
در آیات و روایات آثار زیانبار دیگری برای فقر بیان شده است که در اینجا به همین میزان بسنده میشود.
منبع :کیهان ،ص8
چند توصیه معیشتی در آستانه نوروزراههای هنر پول خرج کردن را بدانیم
چند توصیه معیشتی در آستانه نوروزراههای هنر پول خرج کردن را بدانیم
مدیریت در اضلاع مختلف یک خانواده نشاندهنده سختگیری و رفتار خشک پدر یا مادر در خانه نیست؛ بلکه دلیلی برای آینده روشن برای تکتک افراد آن خانواده است. جالب است بدانید در سالهای قبل دورهای را در خانوادهها پدرسالاری مینامیدند و دورهای را مادر سالاری و امروزه فرزند سالاری بر خانوادههای ایرانی حاکم است و اینجا همان پاشنه آشیل در مدیریت یک خانواده است. چون زمانی که محوریت صرفاً روی شخصیت ظاهری قرار بگیرید، بدون تردید نمیتوان آینده ای خوشیمن را برای یک خانواده شاهد بود. بدون تردید بهترین جایگزین برای این رفتار در خانوادههای ایرانی، اصلح سالاری است؛ کسی که توان مدیریت معنوی و مالی خانواده را داشته باشد که متأسفانه در کشور ما این کمبود احساس میشود.
نگرانیهای عدیدهای برای خانوادههای ایرانی رخ میدهد که در مساله مالی میتوانم عرض کنم که بخشی از نگرانی مالی هر خانواده ایرانی، اینگونه حادث میشود که وقتی به آخر ماه میرسند، حسابوکتاب میکنند، دخلوخرج را چرتکه میاندازند، تازه به این مهم میرسند که خرجشان، با دخلشان مساوی نبوده و خرج کرد ماه گذشته، بیش درآمدشان بوده است. جالب اینجاست فقط همین اتفاق باعث میشود که در ذهنشان اینگونه بیندیشند: «بله ما چقدر فقیریم». این نکته بسیار مهم بوده و در احادیث مختلفی از معصومین؟عهم؟ نیز واردشده است. در کتاب شریف بحارالانوار جلد 70 صفحه 139 حدیثی از امام صادق؟ع؟ آمده است:
ما بَلَي اللهُ العِبادَ بِشَيءٍ اَشدَّ عَليهم مِنَ اِخراجِ الدِّرهَم
خداوند بندگان را به چيزي سختتر از خرج کردن پول امتحان نکرده است.
اینجاست که اهمیت خرج کرد پول و برنامهریزی داشتن برای آن، بیشازپیش برای ما نمایان میشود. در یادداشت قبل از طبقهبندی هزینه گفتیم و آن را به چهار قسم تبدیل کردیم؛ امروز و به تأسی از فرمایش امام صادق؟ع؟ در مورد خرج کردن پول در اولین قسم آن، یعنی مدیریت هزینههای ثابت میپردازیم.
در طبقهبندی هزینههای خانواده اولین هزینه و مهمترین هزینهها را میتوان هزینهثابت نام برد؛ هزینهای که برای هر خانواده موجود بوده و تنها با اتخاذ تدابیری میتوان نسبت و میزان آن را تغییر داد. هزینههای ثابت را میتوان دو گونه موردبررسی قرارداد؛ یکی از آن نوع است که این هزینهها، هزینههای ثابت از حیث نوع هستند؛ یعنی هزینههایی مانند اجارهبهای منزل، آبونمان، هزینههای خدماتی مانند آب، برق و گاز و هزینه تحصیل، هزینه حملونقل، هزینههای تأمین اجتماعی و بیمه، هزینه خوراک و مایحتاج اولیه. همانگونه که مشاهده میکنیم در این نوع دستهبندی که از حیث نوعاند همه انواع این هزینههای ثابت در همه خانوادهها موجود بوده و تفاوتی بین خانوادههای غنی و فقیر وجود ندارد و همه خانوادهها چنین هزینههایی دارند؛ تنها نکته مهم در انتخاب است. فردی به نسبت درآمد سعی میکند از خانههای ارزانتر، خوراک سادهتر و حملونقل ارزانتر بهره ببرد و فردی هم به نسبت وضعیت معیشتی که دارد سعی میکند از بهترینها بهره ببرد. ولی نکته مهم در مدیریت مالی خانواده این است با تمام وصفی که میتوان از فرقهای بین این دو گروه در میزان خرج کردشان نام برد، ولی نباید یک قید مهم را فراموش کنیم و آن اینکه بزرگترین افتخار ما در تمام طول زندگی در این دنیا، مسلمان بودن ماست و اینجاست که باید ازآموزههای این دین شریف در تمام اضلاع موردبحث بهره برد. بهکرات در کلام وحی، احادیث و روایت فرمودند که در هزینهها اسراف نکنید. برفرض اینکه خانوادهای متمول باشد این دلیل نمیشود در نوع، زندگی خود را از متوسط سطح جامعه بالاتر ببرد. بله بسیار مهم است در مدیریت مالی خانواده که هزینههای ثابت از متوسط هزینههای ثابت در جامعه بیشتر نباشد چراکه این هزینه مازاد دو بعد دارد؛ یکی اسراف و دیگری اتلاف. وقتی میشود با حمل نقل عمومی یا تهیه یک خودرو حد متوسط جامعه به امور روزمره و زندگی پرداخت واقعاً چه لزومی دارد که گرانترین خودرو خریداری و پول در این راه اسراف شود؟ خود این اتلاف پول هم هست زیرا با مازاد بر قیمت یک خودرو متوسط میتوان به اهداف دیگر خانواده یا جامعه همدست یافت. ازجمله موارد اسراف و اتلاف در هزینههای ثابت، میتوان به هزینه خوراک هم اشاره کرد. برخی از افراد در خرید خوراک اسراف میکنند گاهی برای خرید یک میوه سه برابر قیمت عادی پول میدهند و بهانه کیفیت و یا حتی خارجی بودن آن را عنوان میکنند با اینکه در کشورهای پیشرفته محصولات ارگانیک از حیث قیمت بیش از محصولات دیگر در بازارها به فروش میرسند. محصولات ارگانیک یعنی محصولاتی که نظر ظاهری زیبایی خاصی ندارند، براق نیستند و اندازههای یکسانی ندارند؛ برای مثال یک پرتقال ارگانیک براق نیست، گرد یکدست نیست و اصولاً ظاهری نازیبا نسبت به باقی محصولات مشابه دارد؛ اما متأسفانه بسیاری از خانوادهها به دنبال محصولات غیر ارگانیک هستند و بیشتر در خرید میوهها به شکل و ظاهر آن توجه میکنند.
اما در دستهبندی هزینههای ثابت از حیث زمان نکته قابلتأملی است که در دستهبندی از حیث نوع وجود ندارد و آن اینکه هزینههای ثابت به نسبت زمان هم رشد میکنند؛ برای مثال هزینههای تأمین اجتماعی، بیمهها، آبونمان، هزینههای آب و برق و گاز و… بهصورت دورهای که بیشتر دورههای یکساله است از یکمیزان رشد قیمت برخوردار میشوند. پس باید در کنار نوع هزینه برای یکمیزان رشد ثابت هم در این هزینههای ثابت برنامهریزی داشت که اگر خانواده در برنامهریزیهای خود یک پایان دورهای برای حسابرسی هزینههای یکساله خانواده در نظر بگیرند و پایان این دوره را در اسفندماه هرسال قرار دهند تا بتوانند میزان مشخصی را برای افزایش هزینههای ثابت برنامهریزی کنند.
بدون تردید اگر در هزینههای ثابت یک برنامهریزی و یک مدیریت در نوع خرج کرد انجام شود، بخش بزرگی از هزینههای خانواده کنترلشده و از اسراف و اتلاف پول جلوگیری میشود.
علی عباسی
منبع:صبح نو
کتاب «عباس دست طلا» با موضوع کار و اقتصاد
به گزارش سایت اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای (مدظله العالی)
یکی از تازهترین کتب مورد اشاره و تحسین رهبر معظم انقلاب، یک کتاب جنگی و حماسی نیست؛ یعنی فقط جنگی نیست. بلکه یک کتاب اقتصادی است؛
یک کتاب کار است.
ماجرا از آنجا شروع شد که امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب یکم بهمنماه سال قبل میزبان عدهای از رزمندگان قدیمی جبهههای جنگ بودند. مجلسی که ساعتی قبل از ظهر آغاز شد و تا نماز ظهر و عصر ادامه پیدا کرد. ترکیب افراد حاضر در آن جلسه که عمدتاً مو سفید کرده و عصا بهدست گرفته بودند خیلی جالب بود. آنها کسانی بودند که برای جنگیدن به جبهه نرفته بودند؛ رفته بودند تا در جبهه کار کنند. تفنگ بهدست نگرفته بودند؛ آچار و پیچگوشتی و چکش و روغن و گیریس، ابزار دستشان بود. تعمیرکار ماشینهای سنگین، صافکار، نقاش، گلگیرساز، اتاقساز، جوشکار و صاحبان حرفههایی از این دست. افرادی که در آن سالها اسمشان را گذاشته بودند: «اصناف پشتیبان جنگ»
برای اینکه اهمیت موضوع این نشست روشن شود، باید بدانیم که رهبر انقلاب در سخنرانی اولین روز سال جدید در حرم رضوی هم به این نشست دوستانه اشاره فرمودند:
«در دوران جنگ تحمیلی، یکی از مشکلات ما، از کار افتادن دستگاههای ما، بمباران شدن مراکز گوناگون ما، تهیدست ماندن نیروهای ما از وسایل لازم ـ مثل وسایل حمل و نقل و این چیزها ـ بود. یک عده افراد صنعتگر، ماهر، مجرّب، راه افتادند از تهران و شهرستانها ـ که بنده در اوایل جنگ خودم شاهد بودم، اینها را میدیدم؛ اخیراً هم بحمدالله توفیق پیدا کردیم، یک جماعتی از اینها آمدند؛ آن روز جوان بودند، حالا سنّی از آنها گذشته، اما همان انگیزه و همان شور در آنها هست ـ رفتند داخل میدانهای جنگ، در صفوف مقدم، بعضیهایشان هم شهید شدند؛ تعمیرات کردند، ساختوساز کردند، ساختوسازهای صنعتی؛ این پلهای عجیب و غریبی که در جنگ به درد نیروهای مسلح ما خورد، امکانات فراوان، خودرو، جاده، امثال اینها، بهوسیلهی همین نیروهای مجرب و ماهر بهوجود آمد؛ امروز هم هستند، امروز هم در کشور ما الیماشاءالله؛ تحصیلکرده نیستند، اما تجربه و مهارتی دارند که گاهی از تحصیلکردهها هم بسیار بیشتر و بهتر و مفیدتر است؛ این هم یکی از امکانات نیروهای ما است؛ هم در کشاورزی این را داریم، هم در صنعت داریم.» (1393/01/01)
یکی از میهمانان حضرت آقا در آن دیدار، «حاج عباسعلی باقری» مشهور به «حاج عباس فابریک دستطلا» بود. تعمیرکار خوشنام جبهههای جنوب یک سال قبل از آن خاطراتش را به همت بسیج اصناف و مدیریت نشر فاتحان، لباس جلد پوشانده بود. امام خامنه ای در آن دیدار، عباس آقای دستطلا را خوب به جا آوردند:
زنان آجرپز در پاکستان + تصاویر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد، پاکستان کشوری است که هنوز بیشتر مشاغل سنتی در آن حفظ شده و با وجود اینکه بیشتر کشورهای دنیا با احداث کارخانه و به کار گرفتن تکنولوژی جدید دست به تولید انبوه زندهاند اما در پاکستان هنوز هم برای تولید آجر از شیوههای سنتی استفاده میشود.
استفاده از قالبهای چوبی و خشک کردن گل همچنین استفاده از سوختهای فصیلی و چوب برای گرم کردن کوره هنوز هم در این کشور رواج دارد اما جالب اینجاست که در بیشتر مناطق ایالت پنجاب و سند از زنان برای کار در کورههای آجرپزی استفاده میشود.
گزارشها نشان میدهد قومی در پاکستان زندگی میکنند که زنان این قوم به کارهای سخت و طاقتفرسا عادت دارند و کارهای مربوط به بنایی از جمله درست کردن و بالا بردن ملات در ساختمانهای چند طبقه را انجام میدهند اما بیشتر ترجیح میدهند در کورههای آجرپزی که حقوق ثابتی دارد کار کنند.
زنان آجر پز که گاه از بدو تولد تا پایان عمر در کوره آجر پزی کار میکنند این کار را بهتر از هر کار دیگر حتی آشپزی و کارهای خانه انجام میدهند و سرعت عمل و مهارت آنان باعث شده کارفرمایان زنان آجرپز را به کارگران مرد ترجیح دهند.
ساختمانسازی در فصل گرما افزایش مییابد و به همین علت بر متقاضیان خرید آجر نیز افزوده میشود.
زنان آجر پز برای تکمیل سفارشات مشتریان شبانه روز کار میکنند و حتی کودکان خود را نیز به کار میگیرند تا بتوانند سفارشات را به موقع تحویل دهند.
یکی از صاحبان کورههای آجر پزی عنوان میکند هیچ مردی نمیتواند مانند این زنان گرمای تابستان را تحمل کرده و به کار مداوم و بیوقفه ادامه دهد.
بقیه تصاویر در ادامه
ابراز نگرانی اساتید حوزه از برخی ناهنجاریهای فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی
با استمداد از رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای (حفظه الله تعالی) مطرح شد:
جمعی از اساتید و مدیران مدارس علمیه قم در نامهای خطاب به امام خامنه ای (حفظه الله تعالی) عنوان کردند: از هر سستی و کندی در این مسیر نگرانیم و بر این باوریم که با استقامت بر ارزشهای انقلاب، تقویت ساخت درونی کشور و تاکید بر اقتصاد مقاومتی میتوان مشکلات را پشت سر گذاشت.
در این نامه با اشاره به تاثیرات داخلی، منطقهای و بینالمللی انقلاب اسلامی آمده است؛
«انقلاب اسلامی ایران که با منطق اسلام و دغدغه دین خدا در زمین باورها و تعهدات جامعه مسلمانان جوانه زد و به لطف الهی در برابر انواع فتنههای داخلی و بدخواهیهای متنوع دشمنان منطقهای و بینالمللی ایستاد، امروز پس از گذشت سی و پنج سال، همچنان بر شعارهای اصلی و حیاتبخش خود پایدار است و با فراگیر شدن امواج آن در میان سایر ملتها و ظهور بیداری گسترده اسلامی به آیندهای امیدبخش مینگرد و در آستانه تشکیل تمدن نوین اسلامی قرار دارد.
ما به لطف تعلیمات امام خمینی و رهنمودهای حضرتعالی که هر دو از معلمان دلسوز توحید گسترده و کاربردی اسلامی برای جامعه ما بودهاید، صاحب نگاهی متفاوت به ضرورتهای زندگی اسلامی خویش گشتهایم. از این رو با اجازه از محضر پرفیضتان و پس از مروری بر این برداشتها و باورها به طرح مواردی از مسائل روز میپردازیم.»