گلایه حسینی بوشهری از اجرا نشدن آموزش پژوهشمحور
مدیر حوزههای علمیه کشور از اجرایی نشدن شعار زیبا و جذاب «آموزش پژوهشمحور» در حوزههای برادران و خواهران گلایه کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری در حاشیه بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و در جمع اساتید و مدیران این مرکز، اظهار کرد: امیدواریم همواره پیشرفت خوب و روزافزونی را در عرصه پژوهش حوزه علمیه خواهران شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه باید بررسی کرد که پژوهش در رشد و اعتلای دین مبین اسلام چه نقشی داشته است، تصریح کرد: امروز طلاب ما باید با مراجعه به آثار مفسران و علمای بزرگی مانند سید مرتضی، صاحب جواهر، علامه مجلسی و سایر بزرگان علمی اسلامی از آنان در تحقیق و پژوهش الگو بگیرند.
مدیر حوزههای علمیه، توجه به پژوهش را از کارکردهای مثبت حوزههای علمیه خواهران در کنار امر آموزش و تبلیغ عنوان کرد و ابراز داشت: با اتخاذ رویکرد مثبت و نگاه ژرف مدیریت حوزههای علمیه خواهران به بخش پژوهش، زیرساخت های نسبتا قابل توجهی ایجاد شده است.
پژوهش باید صاحبخانه باشد ولی در حوزههای علمیه، مهمان است
آیتالله حسینی بوشهری همچنین با گلایه از اجرایی نشدن شعار زیبا و جذاب «آموزش پژوهش محور» در حوزههای علمیه خواهران و برادران، گفت: شعار «آموزش پژوهش محور» را هنوز عملیاتی و اجرایی نکردهایم؛ پژوهش باید صاحبخانه باشد، در حالی که هنوز مهمان است.
وی بر ضرورت آغاز کار مشترک حوزه علمیه خواهران و برادران در راستای اجرای آموزش پژوهش محور تاکید کرد و ابراز داشت: البته حوزه خواهران در زمینه تدوین متون جلوتر از حوزه برادران بوده، چرا که معذورات کمتری داشته است.
آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به توجه ژرف مقام معظم رهبری به مسئله پژوهش، اظهار داشت: روزهای دوشنبه گروه های مختلفی خدمت رهبری می رسند؛ اخیرا با حضور جمعی از اعضای کنگره مرحوم سید مرتضی خدمت ایشان رسیده بودیم و وزیر نفت نیز گزارشی پژوهشی از اقدامات صورت گرفته در عرصه انرژی ارائه داد که رهبر معظم انقلاب فرمود «در هر زمینهای که اقدامات خود را از نقطه پژوهش آغاز کردیم، کار دارای بنیان و اساس صحیح بود و در هر عرصهای که توجهی به پژوهش صورت نگرفت، کار بیاساس ماند».
اخلاق پژوهش رعایت نمیشود
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب شناسی از پژوهش ها پرداخت و اظهار داشت: اگرچه این آسیبها رو به کاهش است، اما همچنان وجود دارد که باید به صفر برسد؛ یکی از مشکلات پژوهشهای فعلی عدم عمق بخشی آنهاست؛ گاهی مقالات زیادی برای جشنواره ها ارسال می شود اما عمق، غنابخشی و بررسی ریشه ای وجود ندارد.
معاون جامعه مدرسین با انتقاد از اینکه هنوز رعایت اخلاق پژوهشی صورت نمی گیرد، ابراز داشت: نقل کردن در کارهای پژوهشی و تالیفات ایرادی ندارد، اما گاهی کپی کاری متنی صورت می گیرد.
آیتالله حسینی بوشهری عدم توجه به نیازسنجی را یکی دیگر از آسیب های پژوهش ها عنوان کرد و گفت: در بسیاری از پژوهش ها به نیاز جامعه اسلامی و نظام و حوزه توجهی نشده است.
وی بر ضرورت تبادلات علمی و اطلاعاتی مراکز پژوهشی تاکید کرد و گفت: باید نیازها رصد و توزیع شود تا از موازی کاری ممانعت به عمل آید.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، با اشاره به توهین جرجی زیدان در آثارش به شیعیان گفت: این فرد در کتاب آداباللغه العربیه به تشیع حمله کرده و گفته تشیع چیز خاصی نبوده و میتوان از آن به عنوان مجموعه کوچکی یاد کرد که دیگر از آن هیچ اثری وجود ندارد.
وی ادامه داد: پس از این توهین، بحثهای فراوانی میان علما انجام شد تا پاسخ مناسبی به این توهینها داده شده و از حریم اسلام دفاع شود که در این راستا سید کاشفالغطاء در نقدی عالمانه به جرجی زیدان پاسخ داد که این اقدام نمونهای از هزاران کار ارزشمندی است که توسط علما و محققان بزرگ برای دفاع از ارزشهای اسلامی صورت گرفت.
پژوهش در حوزه از حاشیه به متن بیاید
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از آثار گرانبهای علمای دینی در اختیارمان نیست، مطرح کرد: زمانی که غربیها به کشورهای اسلامی تاخت و تاز کردند بسیاری از این آثار گرانسنگ را به یغما بردند و اکنون در موزههای خود نگهداری میکنند و دست ما از این آثار کوتاه است.
این مدرس برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به رویکرد حوزه علمیه خواهران از بدو تاسیس تاکنون بیان کرد: حوزه علمیه خواهران توانسته جنبش قابل قبولی داشته باشد ولی باید پژوهش در حوزههای علمیه از حاشیه به متن بیاید.
مدیر حوزه های علمیه در پایان بر لزوم حمایت مالی و تشویق های لازم از پژوهشگران تاکید کرد و گفت: تعداد زیادی آثار در قم وجود دارد؛ اما گاهی نویسندگان و مولفان برای دریافت یک وام معمولی عاجز و ناتوان هستند و نهادی وجود ندارد که از آنها حمایت کند.
منبع : خبرگزاری مهر