مدلینگ حجاب در فضای مجازی
مد ، لذت ، القای شخصیت اجتماعی و… چیزهایی است که حس تقلید را برای عمده ای از افراد تحریک می کند و این خود راهنمای بزرگ سیاستگذاران فرهنگی و رسانه ای برای توسعه و بهبود حجاب است.
هم اکنون تعداد زیادی از کنش گران فرهنگی در حال کار بر روی موضوع حجاب هستند.
عده ای با اجرای مدلینگ حجاب نوع جدیدی از تبرج و جلب توجه را به بهانه ی توسعه ی حجاب پی گرفته اند.
برخی دیگر با نمایش بچه های کوچک با حجاب می خواهند نشان دهند که حجاب چقدر زیباست و گونه ای دیگر از صفحه ها به بهانه توسعه حجاب به مقایسه بی حجاب و با حجاب و طعن و متلک و ملامت افراد بدپوشش و بی حجاب و… روی آورده اند.
یکی دیگر از روش های جدید و البته بسیار عجیب ترویج حجاب انتشار عکس هایی است که فرد محجبه در آن پشت به دوربین است.
صفحاتی که فرد به عشق چادر و حجاب برتر ده ها تصویر از خود بدون چهره اش منتشر نموده و شاید هم تصور می کند ؛ این نوع نمود رسانه ای نشان دهنده ی علاقه ی او به پوشش اسلامی است.
این در حالی است که هیچ کدام از این رویکردها به اندازه ی یک آموزش و تبلیغ غیرمستقیم برای آموزه حجاب موثر نیست.
جوانان در بی حجابی اغلب سعی می کنند که خودشان را شبیه الگوهای رسانه ای خودشان کنند.
آن ها در این تشبه متوجه زیر ساخت پوشش برهنه سیلبریتی ها نیستند
در مقابل ما روی شخصیت های محبوب و ارائه سیلبریتی های با حجاب که تشبه به آن ها مد ساز و قابل تقلید باشد کار نکردیم
حجاب کیمیا_علیزاده قهرمان سوم المپیک_ریو اینک در دنیا دیده شده و قاعدتا قابل مدل شدن است.
کمپین های حجاب به جای هزینه های سرسام آور و کم ثمر طراحی مدل باید به سمت یافتن این گونه مدل هایی که برای مردم ارزش افزوده فرهنگی و هویتی می سازند ، بروند.
ما به ارائه رسانه ای افراد موفق با حجاب نیاز داریم. دانشمندان جوان، ورزشکاران موفق ، هنرمندان درجه یک، نخبگان با حجاب ، بازیگران و چهره های مشهور خوش حجاب و…
ظریفه ی این نوع کار رسانه ای هم این است که در این نوع تبلیغ دلیل انتخاب و سوگیری رسانه ای ما برای تمرکز و جریان سازی در متن پیام مشخص نیست.
کمیای تکواندو ایران چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز تبدیل به الگوی حجاب شده و در کشورهای غیر مسلمان نیز اگر هواداری کسب کند، هوادار او به شکل او در می آید و محجبه می شود.
چند نفر از شخصیت های محبوب و رسانه ای زن ما حائز این شان و شخصیت اند؟
پ.ن:سلبریتی به اشخاص مشهور و محبوب در هر کشور گفته میشود که طرفداران بسیار زیادی دارند. از جمله هنرمندان، بازیگران، خواننده ها، فوتبالیست ها و غیره
نویسنده:دکتر محمدصادق دهنادی